Coober Pedy - Reisverslag uit Coober Pedy, Australië van markinkangoeroeland - WaarBenJij.nu Coober Pedy - Reisverslag uit Coober Pedy, Australië van markinkangoeroeland - WaarBenJij.nu

Coober Pedy

06 Augustus 2012 | Australië, Coober Pedy

Coober Pedy, the Opal capital of the world. Een klein dorpje ergens in de Outback tussen Alice Springs en Adelaide. Waarom stoppen we in Coober Pedy? De reden is dat een groot gedeelte van de stad ondergronds is gebouwd. Zo verblijven we in een hostel waarbij de slaapkamers in een ondergrondse ruimte. Aangezien het in de Australische zomer het kwik tot 50 graden kan reiken is het geen overbodige luxe. Een eigenaar van een ondergrondse kunstgalerij wist me te vertellen dat er ongeveer 1000 huizen ondergrond liggen.

In de 24 uur die we in Coober Pedy hebben gespendeerd hebben we gegeten bij een van Australisch beste pizzatenten. Goeie bodem, dik belegt met groenten en kangoeroevlees. Het deed me aan zelf gemaakte pizza denken die mijn moeder soms maakt (positief).
Aangezien er veel opaal uit de grond wordt gehaald zijn er overal juweliers waar je allemaal sieraden kan kopen. Dat hebben we niet gedaan, want de steentjes zijn zeer prijzig. Wel hebben we door een oude Opaalmijn uit het jaar 1916 gekropen. Bijzonder wanneer je bedenkt dat het geheel met de hand en pikhouweel is uitgehold.

Hoogtepunt van de dag was een kangoeroeopvang. Soms zit er in de buidel van een roadkill nog een baby kangoeroe. Een oude baas vangt die baby kangoeroes op en zorgt ervoor dat ze blijven leven. We mogen de kangoeroes voeden die al een paar jaar oud zijn. Ook is er een kleine rebel van 7 maanden oud die ons kusjes komt geven. Prachtig wat deze man doet en goed om te zien dat de kangoeroes een nieuwe kans op leven krijgen.

Na 24 uur zijn we helemaal klaar met Coober Pedy. Er is niet extreem veel te zien. De ondergrondse kerk, boekwinkel, kroeg en galerij zijn leuk.. maar het is tijd om weer naar de bewoonde wereld te gaan. Op naar een grote stad. Op naar Adelaide!