Noosa, Hervey Bay & Airlie Beach - Reisverslag uit Noosaville, Australië van markinkangoeroeland - WaarBenJij.nu Noosa, Hervey Bay & Airlie Beach - Reisverslag uit Noosaville, Australië van markinkangoeroeland - WaarBenJij.nu

Noosa, Hervey Bay & Airlie Beach

Door: markinkangoeroeland

10 Juli 2012 | Australië, Noosaville

De afgelopen dagen zijn we vanuit Brisbane langs de strand plaatsen gaan reizen. Nu is het juli en is het in Australië winter. Er is dus niet echt een zomer sfeer, maar toch reizen er genoeg mensen langs de oostkust.

Noosa is de eerste stop. Een decadent stranddorp met veel villa’s, bootjes en dure winkels. Het is niet heel groot, maar heeft een eigen National Park wat op direct naast het strand ligt. Je hebt er een looppad op een klif dat langs de oceaan loopt. Mooi uitzicht en het pad loopt door in een groot bos. Prima om een middag te spenderen. ’s Avonds een Oostenrijker ontmoet in het hostel die ons wat goeie reistips kon geven en van hem geleerd wat Footy is. Het is een combinatie tussen rugby, voetbal en handbal. Belachelijke sport die heel populair is in Zuid Australie. Als we daar zijn maar eens een wedstrijd bezoeken!

Na een nacht Noosa doorgetrokken naar Hervey Bay. Aardig Canadeesstel en een Duitser ontmoet.. Met diezelfde groep zijn we de volgende dag op tour gegaan over Fraser Island. Het eiland met de langste zandstrand van de wereld (meer dan 100 km lang) waar we in een grote 4x4 truck overheen reden met 80 km/uur. Helaas mochten we zelf niet rijden. We hebben geluk, het is prachtig weer. De tour brengt ons langs een meer genaamd Lake McKensie. Prachtig meer en het zand van het meer is goed de huid en het water goed voor je haar. Toch maar even mijn haar gewassen. Daarna een looproute door het regenwoud van het eiland gedaan waarbij de gids van alles vertelde over de bomen en planten. Op het eiland is 77 jaar geleden een schip aangespoeld. Ook daar gingen we langs en konden we foto’s maken. Als laatst gingen we naar een kreek met de naam Eli Creek. Vanuit de bergen stroomt er water naar de zee en we konden de kreek op naar boven lopen. We liepen tot onze heupen in het water en zagen een aantal vissen zwemmen. De dieren die we de dag hebben gezien waren Dingo’s, een walvis op grote afstand in de oceaan, een dode walvis die aangespoeld was en een boel vogels.

Na een lange koude dag wachten in Hervey Bay en een Greyhound nachtbusrit van 12 uur zijn we aangekomen in Airlie Beach. Het zonnetje begint eindelijk weer eens te schijnen en we vallen met backpacks en al op het strand. Zijn samen met twee Duitsers aangekomen en ook een hostel kamer geboekt. Het weerbericht is erg slecht voor de aankomende dagen. Morgen zal er meer dan 10 mm regen vallen. Toch een trip naar de Whitsundays geboekt om het mooiste strand van de wereld te zien en te snorkelen, maar de volgende ochtend kregen we al een belletje: trip gecanceld door het weer. Het heeft de gehele dag geregend. Aangezien de aankomende dagen ook weinig goeds voorspellen en Airlie Beach zeer klein is, besluiten we om door te reizen naar Townsville/Magnetic Island.